Shivaratri pomeni noč zavesti. Ta noč predstavlja v Indiji zadnjo noč starega leta in začetek novega leta. Ta noč je v Indiji znak konca zime in starega ciklusa. Novo leto se začne z basanto ali pomladjo, ko se v naravi začne nov življenjski ciklus, ko se narava začne prebujati. V duhovnem smislu je shivaratri simbol konca starega načina življenja in začetek novega duhovnega življenja.

V Indiji se zadnjo noč starega leta proslavlja popolnoma drugače kot na Zahodu. Ta noč je noč spiritualnega doživetja. Ta dan je za Indijce dan obreda ali pooje, posvečene bogu Shivi ali božanski energiji, ki vlada in kontrolira našo zavest.

Shiva

Shiva je najvišja zavest, ki je najvišji gospodar. Shiva je večen, brez oblike, neodvisen, vsepovsod prisoten, brez primere, brez začetka, brez vzroka, brezmadežen, samoobstojen, vedno svoboden, vsemogočen, vseveden in vedno čist. Ni časovno omejen. Predstavlja neskončno blaženost in neskončno inteligenco.

Shiva ali zavest prežema ves svet s svojo shakti ali energijo. Shiva deluje skozi svojo Shakti. Shakti je zavedana energija Shive. Shakti je utelešeni Shiva. Shiva je statična zavest, Shakti pa je dinamična energetska manifestacija Shive. Shiva je prvi vzrok tega sveta. Shakti je instrumentalni vzrok.

Shiva ali zavest je bog ljubezni. Njegova milost je neskončna. On je rešitelj in guru ali tisti, ki odpravlja neznanje. Osvobaja dušo zemeljskega ujetništva. Pojavlja se iz velike ljubezni do človeštva v obliki guruja ali učitelja. Njegova želja je, da ga vsi poznajo in dosežejo blaženo shiva-pado. Opazuje delovanje individualne duše in ji pomaga nadaljevati z njenimi dejavnostmi. Osvobaja individualno dušo njenih vezi in svetovne iluzije.

Po Shiva siddhanti obstaja 36 tattev. Štiriindvajset tattev poznamo kot atma tattwe, sedem kot vidya tattwe in preostalih pet kot shiva tattwe.

Imamo torej 24 atma tattev: pet elementov, eter, zrak, ogenj, vodo in zemljo; pet tanmater, zvok, dotik, vid, okus in vonj; pet čutilnih organov, ušesa, kožo, oči, jezik in nos; pet organov akcije, govor ali jezik, roke, noge, anus in spolne organe; ter ahamkaro ali jastvo, buddhi ali inteligenco, chitto ali um in guno ali značilnost.

Sedem vidya tattev je: purusha, raga ali ljubezen, vidya ali znanje, kala ali umetnost, niyati ali red, kaala ali čas in asuddha maya ali nečista iluzija.

Pet shiva tattev je: suddha vidya, isvara, sadashiva, shakti in shiva.

Maya nastane najprej na subtilni in potem na fizični ravni. Individualna duša izkusi zadovoljstvo in bolečino skozi znanje ali vidyo. Shiva tattwe so temelj vseh zavesti in akcij. Predstavljajo nerazlikujočo suddha mayo, shakti ali energijo. Maya se začne s svojimi aktivnostmi iz Shive ali zavesti. Takrat Shiva postane tisti, ki ima izkušnje. Takrat se Shiva imenuje Sadashiva, poznan tudi pod imenom Sadakhya, ki ni ločen od Shive ali zavesti. Takrat suddha maya postane aktivna. Ko se ona aktivira, Shiva, ki izkusi, postane vladar. Takrat je on Ishvara, ki ni ločen od Sadashive. Suddha vidya je vzrok za resnično znanje.

Pet aktivnosti ali pancha kriy gospodarja Shive je: srishti ali kreacija, sthiti ali zaščita, samhara ali uničenje, tirobhava ali zakritje in anugraha ali milost. Pet aktivnosti ločeno predstavlja aktivnosti Brahme, Vishnuja, Rudre, Mahesvare in Sadashive.

V Mahamantri ali Shiva panchakshari (mantra s petimi zlogi) “Namashivay” je Na zaščitna energija Shive ali zavesti, ki pomaga duši, da se giblje v svetu. Ma je vez, ki človeka veže na samsarično kolo rojstva in smrti, Shi je simbol božanske Shive, Va predstavlja njegovo milost, Ya pa predstavlja njegovo dušo. Če se duša obrne k Na in Ma, je potopljena v posvetnost. Če se združi z Va, gre h gospodarju Shivi.

Poslušanje lile ali Shivine igre in pomen Panchakshare je sravana. Razmišljanje o pomenu Panchakshare je manana ali chintana. Razvijanje ljubezni in predanosti božanskemu Shivi in meditiranje nanj je shivadhyana. Ko se človek popolnoma potopi v shivanando ali blaženost Shive, je samadhi. Tisti, ki doseže samadhi, je jivanmukta ali osvobojena duša.

Shivini simboli

Shivini simboli vsak zase predstavljajo visoko filozofijo.

Trizob ali trishul, ki ga Shiva drži v desni roki, predstavlja tri gune, sattvo, rajas in tamas. Je znak neodvisnosti. On vlada svetu in ga nadzoruje skozi te tri gune. Damaru ali majhen bobenček v levi roki predstavlja Sabda Brahmana ali kreatorja zvoka. Bobenček predstavlja mantro OM, iz katere so se oblikovali vsi jeziki. Shiva je sanskrtski jezik oblikoval iz damaruja. Lunin srp nam pove, da on popolnoma nadzira um. Tok Gange predstavlja nektar nesmrtnosti. Slon simbolično predstavlja ponos. Shiva ima na sebi kožo slona, kar pomeni, da nadzira ponos. Tiger predstavlja poželenje, hrepenenje in pohotnost. Sedi na tigrovi koži, kar govori, da je to premagal. Z eno roko drži jelena, kar nam pove, da je odpravil chanchalato ali nemir uma. Jelen je vedno nemiren in hitro skače z enega na drugo mesto. Shiva ima na sebi kačo kot okrasek, kar predstavlja modrost in večnost. Kača živi zelo dolgo. Kača predstavlja individualno dušo, ki počiva na Shivi ali paramatmanu ali najvišji duši. Pet oglavnic pomeni pet tattev, pet čutov, pet pran, ki sikajo v telo kot kača. Vdih in izdih sta kot sikanje kače. Božanski Shiva sam postane pet tanmater, pet jnanendriy in pet karmendriy. Individualna duša uživa svetovne reči skozi te tattve. Ko individualna duša pridobi znanje skozi kontrolo čutov in uma, najde svoj večni počitek v Shivi ali najvišji duši. To je ezoterični pomen, zakaj ima bog Shiva kačo kot okras na svojem telesu. Shiva ima trilochano ali tri očesa. Na sredini čela ima tretje oko. Ta predstavlja oko modrosti. Ham je bija akshara boga Shive ali zavesti. Je shivam sundaram ali vse najboljše in najlepše. Shivoham pomeni v božanskem gospodarju Shivi “Jaz sem v bistvu”.

Namashivay” je najvišja mantra ali maha mantra boga Shive. Na predstavlja element zemlje in Brahmo ter mooladhar čakro. Ma predstavlja element vode in Visnuja ter swadhisthan čakro. Shi predstavlja element ognja in Rudro ter manipur čakro. Va predstavlja element zraka in Mahesvara ter anahat čakro. Ya predstavlja element etra in Sadashivo ter vishuddhi čakro in tudi jivo.

Shiva ima belo polt, kar pomeni, da nas v tišini in molče uči, da morajo ljudje imeti čisto srce, čiste misli, da morajo biti brez nepoštenja, diplomacije, ljubosumja, lokavosti, brez sovraštva itd. Na čelu ima tri bele črte iz bhasme ali vibutija (svetega pepela). Te tri črte pomenijo, da nas Shiva v tišini uči, da morajo ljudje uničiti tri nečistoče, anavo ali egoizem, karmo ali akcijo s pričakovanjem plodov in mayo ali iluzijo. Uničiti morajo tudi tri poželenja ali eshane, ki so poželenje za nepremičninami, za ženske in za zlato. Potem se lahko s čistem srcem pridružijo Shivi ali zavesti.

Pred Shivinim hramom vedno stoji balipitha ali oltar, kar predstavlja, da morajo ljudje združitvijo s Shivo uničiti egoizem in pojem “moj”.

Nandi ali bik, ki sedi pred shivalingamom, je njegov vratar, spremljevalec in je prevozno sredstvo boga Shive. Nandi predstavlja satsango. Če se družite z modrimi ljudmi, svetniki, boste zanesljivo dosegli realizacijo boga. Modri ljudje vam bodo pokazali pot, kako boste to lahko dosegli. Odpravil bo vse ovire z vaše poti. Prečistil bo vaše dvome in v vašem srcu vzpostavil znanje brez strasti in razločevanja. Ni boljše in varnejše barke od satsange, ki vas bo odpeljala na drugo obalo brez strahu in nesmrtnosti.

Shiva predstavlja uničevalni vidik božje glave. Živi na vrhu Kailasha. Je utelešena svetloba, odpovedi in neopredeljenosti do sveta. Tretje oko predstavlja njegovo uničevalno energijo, ki lahko, ko se osvobodi, tudi uničuje svet. Nandi ali bik je njegovo najljubše bitje. Nandi varuje vrata in svojega gospodarja, da ga nihče ne more motiti v njegovem samadhiju. Shiva ali zavest ima pet obrazov, deset rok, deset oči, dve nogi. Bik predstavlja tudi dharmo ali etične norme. Shiva jaha na biku, bik je torej njegovo vozilo. To pomeni, da je Shiva zaščitnik dharme in utelešena dharma ali pravičnost. Jelen predstavlja tudi vede. Štiri noge jelena predstavljajo štiri vede. Shiva z roko drži jelena, kar pomeni, da je on gospodar ved. V eni roki ima meč, kar pomeni da je uničevalec rojstva in smrti. Ogenj v eni roki predstavlja, da ščiti jivo, tako da zažiga vse ovire.

Maha shivaratri

Shivaratri je čas, ko v sebi tiho častimo gospodarja Shivo ali svojo najvišjo zavest. Shiva je tisto, kar je v nas najboljše, nesmrtno in božansko znanje. Shiva pleše “ples uničenja” na koncu “časa” ali kozmične pralaye. Ta ples uničuje vso našo navezanost na svet ali mayo. Shiva je pravi regenerator življenja oziroma novega življenja in ne njegov uničevalec.

Maha shivaratri pomeni veliko noč Shive ali zavesti. Maha shivaratri pride vedno na trayodaso oziroma na trinajsti dan temnega štirinajstdnevnika lune, meseca kumbha ali phalgune (februar ali marec). To je dan štiriindvajseturnega strogega posta in budnega stanja, celo noč in cel dan. Vsak resni aspirant Shive se to noč posveti globoki meditaciji, da bi ostal buden in opazoval post.

Po končanem obredu četrtega obdobja noči se začne daniti. Prvo zoro novega leta začnejo Indijci s posebnimi mantrami za duhovni razvoj. Po končanem obredu dajo dakshino, ki je namenjena za plemenite namene. Prvi dan novega leta Indijci pogostijo brahmine, običajno jih je enajst. Tisti, ki izvajajo poojo, nato jedo sami. Prva hrana, ki se jo ta dan zaužije, je mlečni riž ali payasam.

Na dan postenja, kar pomeni na dan shivaratri, se ne sme masirati pred kopanjem (Indijci se pred kopanjem vedno masirajo), ne sme se spati podnevi, biti morajo sami in izvajati mouno (t.j. notranjo tišino, ko oseba, ki to izvaja, ne govori in je popolnoma obrnjena k svojemu notranjemu bistvu), ne sme se ukvarjati s kakršnokoli obliko razkošja in hazardiranja. Ta dan se ne sme ukvarjati s fizičnim delom, ne sme se potovati, jesti. Če ima človek potrebo po pogostem pitju vode ali spanju podnevi, je predpisano, da se usede k meditaciji z mantra japo “om namo narayanay“, ki jo izgovori 108 krat.

Post za shiva pooja traja en mesec in v tem času se je treba vsega tega pridrževati. Post se začne s sončnim vzhodom in se konča s sončnim zahodom. Vseh trideset dni se zjutraj in večer izvaja poseben obred ali shiva poojo. Trideseti dan je shivaratri ali noč shive in glavni obred.

V Indiji enomesečni post s shiva poojo po pravilu izvajajo neporočena dekleta s sankalpo ali ciljem, da dobijo tako dobrega in duhovno močnega moža, kakršen je Shiva. Poročene ženske ne smejo izvajati obreda ali pooje, kjer se je treba postiti. Izročilo govori, da se v tem primeru življenjski čas njenega moža krajša. Če ima poročena ženska posebno željo za enomesečni post in da dela enomesečno shiva poojo, mora za to po pravilu zaprositi za dovoljenje svojega moža. Brez njegovega dovoljena poročena ženska ne sme izvajati tega obreda.

Na noč shivarati se ne sme spati, ker obstajajo posebni obredi za štiri obdobja noči.

Pooja gospodarja Shive vsebuje darovanje rož, listov drevesa bilve in drugih daril na lingam, ki je simbol gospodarja Shive, ter kopanje lingama z mlekom, medom, maslom, gheejem, rožno vodo in drugim.

Shivaratri je noč, ki jo častijo jogiji po vsem svetu. Ta noč je za jogija zelo pomembna, kajti Shiva je bil prvi guru na tem svetu in je guru vsakega jogija. Ali je lahko kdo večji guru od naše zavesti, saj nas uči, kako naj odpravimo neznanje in postanemo nenavezani? Guru je simbol našega notranjega guruja. Guru je oblika Shive ali najvišje zavesti.

Brahma, Vishnu in Shiva

Shiva je naša najvišja zavest, je kreator naše zavesti, Vishnu pa je njen ohranitelj in zaščitnik.

V Sankaranarayanar Koilu v državi Tamilnadu v Indiji obstaja tempelj. Tam je idol ali oblika boga upodobljen napol s podobo Shive in napol s podobo Vishnuja. Notranji pomen tega nam govori o tem, da sta Shiva in Vishnu eno in isto. Ali lahko ustvarimo zavest, ne da bi jo ohranili in zaščitili? Če nimamo te zaščitne lastnosti, potem tisto, kar smo ustvarili, ne bo obstojno. Shri Shankaracharya je zelo jasno povedal, da sta Shiva in Vishnu ena vseprežemajoča duša.

Srce mora biti veliko in široko in mora spoštovati vse božanske manifestacije. Shiva in Vishnu sta ena in ista entiteta. V bistvu sta eno in isto. Različnim vidikom vseprežemajoče najvišje duše ali absoluta so dana različna imena. “Sivasya hridayam vishnur ? vishnoscha hridayam sivah.” To pomeni: “Shiva je srce Vishnuja in Vishnu je srce Shive.”

Brahma simbolizira ustvarjalni vidik, Vishnu zaščitni vidik, Shiva pa uničevalni vidik Paramatmana ali kozmične duše. To je, kot da oblačite različne obleke za različne priložnosti. Ko greste ven, imate ustrezno obleko za ven, doma imate domačo obleko, ko prakticirate jogo, imate spet drugo obleko, ko meditirate, imate spet drugo oblačilo itd. Izražate različne temperamente za različne priložnosti. Tako je tudi bog, ko ima funkcijo kreacije, povezan s stanjem raja gune in se imenuje Brahma. Ko ima funkcijo zaščitnika sveta, je povezan s stanjem sattva gune in mu je ime Vishnu. Ko ima funkcijo uničevalca sveta, je povezan s tamo guno in se imenuje Shiva ali Rudra.

Brahma, Vishnu in Shiva so tri avasthe ali tri stanja zavesti. V budnem stanje prevladuje sattwa, med sanjanjem prevladuje rajas in med globokim spanjem prevladuje tamas. Tako Brahma, Vishnu in Shiva predstavljajo murti ali podobo jagrat, svapna in sushupti stanja zavesti. Turiya ali četrto stanje je para brahman. To stanje je takoj po stanju globokega spanja. Meditacija na Shivo hitro vodi v četrto stanje zavesti ali turiyo. V resnici ni razlike med božanstvom in njegovo velikostjo.

Jogi meditira in uresničuje enost Shive in Vishnuja, ker sta obdarjena s čistim subtilnim intelektom in ustreznim razumevanjem.

Shiva in Parvati sta eno in isto. Shiva je kozmična zavest, Parvati pa je energetska manifestacije kozmične zavesti. Ko meditiramo ali delamo obred na Parvati istočasno delamo obred na Shivo, in ko meditiramo ali delamo obred na Shivo, istočasno delamo obred na Parvati. Ta dva sta eno in isto in ju ne moremo ločevati. Obstajata skupaj kot celota.

Meditirajte na mantro “Om namah shivay” in doživite transcendenco.

Shiva mantre

Om namah shivay

To je panchakshara mantra ali formula s petimi zlogi. Je najvišja shiva mantra. Je zelo močna mantra, mantra vseh jogijev, ki nam podarja najvišjo svetlobo obstoja.

Rudra Gayatri

Om tat purushaya vidmahe
mahadavaya dheemahi;
tanno rudra prachodayat.

“Vemo, da s čaščenjem najvišjega bistva ali purushe ter meditiranjem na največjega boga ali Mahadevo prosimo Rudro, naj nas spodbudi k našem dejanju.”

Maha-mrityunjaya mantra

Om triyambakam yajaamahe
sugandhim pushti vardhanam;
urvaarukamiva bandhanaat
mrityor muksheeya ma amritat.

?Obožujmo Shivo (triokega), ki diši in neguje vsa bitja. Enako kot se zrela kumara avtomatično osvobodi svoje navezanosti na trto, naj se osvobodimo smrti (op.: popolne identifikacije z našim umrljivim telesom in osebnostjo) in obdarovani naj bomo z našo nesmrtno naravo(op.: uresničitvijo naše nesmrtne narave).?

Ko je bila kreacija končana, sta Shiva in Parvati živela na vrhu Kailasha. Parvati je vprašala: “Častiti Shiva, kateri obred od vseh obredov, ki jih častijo predani ljudje, je najpomembnejši?”

Shiva je odgovoril: “Maha shivaratri je moj najljubši. Predani ljudje me naredijo najbolj srečnega, ko se radostno postijo v mojo čast in me kopajo z mlekom itd., me obdarijo s cvetlicami, sladicami in dišečimi paličkami. Tisti dan imajo predani ljudje ves dan strogo spiritualno disciplino in me ponoči v štirih prathah (op.: obdobje treh ur noči) zapored častijo z različnimi oblikami obreda (op.: v vsaki prathi drugače). Obdarovanje z listi drevesa bilve je zame najbolj dragoceno. Bolj kot dragi kamni in cvetlice. V prvi prathi me morajo kopati z mlekom, v drugi prathi s kislim mlekom, v tretji prathi z gheejem, v četrti in zadnji prathi pa z medom. Naslednji dan zjutraj morajo najprej nahraniti brahmine in potem izvesti ustrezen obred ter šele nato prekiniti s postom. Ne obstaja noben obred, ki bi se lahko meril s tem enostavnim in svetim obredom Maha shivaratri.”

Shiva je Parvati povedal še zgodbico:”Za Shiva poojo v shivaratri obstaja zgodba in zdaj ti jo bom povedal, poslušaj me pozorno.

? V Varanasiju je živel zelo močan lovec. Nekega dne je ubil zelo veliko ptičev in drugih živali. Medtem, ko je lovil, se je zvečerilo in bilo je temno, zato se ni mogel vrniti domov. Spravil se je na drevo bela. Sedel je vso noč in ni spal. Ta noč je bila shivaratri. Lovec se je postil ves dan. Bila je zima in lovec je drhtel od mraza. Zaradi njegovega drhtenja so belovi listi in rosa padali na korenine drevesa, kjer je bil nameščen shivalingam. Na ta način je naredil Shiva poojo in dobil plodove od shivaratri bratre. Ko je nekega dne umrl, je sel Yamraje (boga smrti) prišel po njega. Shivin sel tega ni dovolil. Potem je na Kailash prišel Yamraj osebno in nandi (krava – shivin spremljevalec) mu je povedal o lovcu in njegovi shivaratri ter da je lovec dobil popoln blagoslov od Shive. Ko je Yamraj to slišal, je vedel, da je lovca zaščitil sam Shiva, in se je vrnil v svoje kraljestvo”.

Parvati so globoko prevzela pojasnila gospodarja Shive o svetosti in vzvišenosti tega obreda. Zavedla se je, da ne obstaja višja pooja od shiva pooje, večja yagya od ashwamedha yagye, večja tirtha (romanje) od ganga tirthe in višja brata od shivaratribratre. To je povedala svojim prijateljicam, ki so to naprej povedale vladajočim princem na zemlji.

Tako se je shivaratri razširil po vsem svetu.