Swami Satyananda Saraswati

Uvod

Yoga nidra, ki izhaja iz tanter, je močna tehnika, s katero se naučite zavestno sproščati. V yoga nidri spanec ne velja za sproščanje. Ljudje čutijo, da se sproščajo, ko se s skodelico kave, pijačo ali cigareto zrušijo v naslonjač in berejo časopis ali vključijo televizor. Vendar to nikdar ne bo zadostovalo kot znanstvena definicija sproščanja. To so zgolj čutna razvedrila. Resnična sprostitev pa je dejansko izkušnja daleč onkraj tega. Za absolutno sprostitev se morate še naprej zavedati. To je yoga nidra, stanje dinamičnega spanca.

Yoga nidra je sistematična metoda sprožanja popolne fizične, duševne in čustvene sprostitve. Pojem yoga nidra izhaja iz dveh sanskrtskih besed, pri čemer yoga pomeni združitev ali enotočkovno zavedanje, nidra pa spanje. Med prakso yoga nidre je videti, kot da človek spi, vendar zavest deluje na globlji ravni zavesti. Zaradi tega yoga nidro pogosto povezujejo s psihičnim spanjem ali globoko sprostitvijo z notranjim zavedanjem. V tem mejnem stanju med spanjem in budnostjo spontano pride do stika med podzavestnimi in zavestnimi razsežnostmi.

V yoga nidri dosežemo stanje sproščenosti z obračanjem na noter, proč od zunanjih izkušenj. Če lahko zavest ločimo od zunanjega zavedanja in spanja, lahko postane zelo močna in jo lahko uporabimo na mnogo načinov, na primer za razvijanje spomina, povečevanje znanja in ustvarjalnosti ali za spreminjanje svoje narave.

V raja yogi Patanjalija obstaja stanje, ki mu pravimo pratyahara, v katerem se um in mentalno zavedanje ločita od čutilnih kanalov. Yoga nidra je eden od vidikov pratyahare, ki vodi v višja stanja koncentracije in samadhi.

Rojstvo yoga nidre

Pred približno 35-imi leti, ko sem živel pri mojem guruju Swamiju Sivanandi v Rishikeshu, sem imel zelo pomembno izkušnjo, ki je sprožila moje zanimanje za razvijanje znanosti o yoga nidri. Določili so me, da nadziram sanskrtsko šolo, kjer so se majhni dečki učili recitirati Vede. Moja dolžnost je bila, da sem, medtem ko je bil acharya odsoten, vso noč ostal buden in varoval šolo. Ob treh zjutraj sem običajno trdno zaspal, ob šestih pa sem vstal in se vrnil v ashram. Medtem so dečki vstali ob štirih, se skopali in recitirali sanskrtske molitve, vendar jih nikdar nisem slišal.

Nekaj časa pozneje je moj ashram imel veliko svečanost in pripeljali so dečke te sanskrtske šole, da recitirajo vedske mantre. Med svečanostjo so recitirali določene sloke, ki jih nisem poznal, vendar sem nekako čutil, da sem jih prej že slišal. Ko sem poslušal, je občutek postajal močnejši in zaman sem se poskušal spomniti, kje in kdaj sem jih slišal. Bil sem trdno prepričan, da jih nikdar nisem slišal ali jih pisal, vendar so mi vseeno zvenele domače.

Končno sem se odločil, da bom guruja dečkov, ki je sedel v bližini, vprašal, ali mi lahko razloži pomen tega. Kar mi je povedal, je spremenilo ves moj pogled na življenje. Rekel je, da ta občutek domačnosti sploh ni presenetljiv, ker je moje subtilno telo slišalo, kako so dečki velikokrat recitirali iste mantre, medtem ko sem spal v njihovi šoli. To je bilo zame veliko odkritje. Vedel sem, da se znanje prenaša neposredno skozi čute, vendar pa sem zaradi te izkušnje spoznal, da lahko dobiš neposredno znanje tudi brez kakršnega koli čutilnega medija. To je bilo rojstvo yoga nidre.

Zaradi te izkušnje so mi na um prišle še druge ideje in razumevanja. Spoznal sem, da spanec ni stanje popolnega nezavedanja. Ko človek spi, še vedno ostane stanje potencialnosti, oblika zavedanja, ki je budno in povsem pripravljeno na zunanje situacije. Z urjenjem uma sem odkril, da je to stanje mogoče uporabiti.

Tantrično poreklo

Po tem odkritju sem začel v novi luči proučevati tantrične zapiske. Naletel sem na veliko pomembnih, vendar malo znanih, praks, ki so me zelo zanimale. Po tem, ko sem jih sam prakticiral, sem se odločil, da bom izdelal nov sistem z imenom yoga nidra, ki bo vključeval bistvo teh praks in ne bo imel zapletenih obrednih strani.

Značilna posebnost yoga nidre je bilo sistematično kroženje zavesti po telesu, ki je izviralo iz tantrične prakse nyase (ki pomeni ‘položiti’ ali ‘peljati um v tisto točko’). Nyaso so prakticirali v sedečem položaju in je vključevala uporabo specifičnih manter, ki so bile položene, čutene ali izkušene v različnih delih telesa. Najprej so deklamirali ime dela telesa, nato so ga vizualizirali ali se ga dotaknili, nakar so tam položili mantro. Nyasa je bila način za posvetitev fizičnega telesa s pomočjo vcepljanja višjega zavedanja ali božanske zavesti v razne dele telesa med tantričnimi obrednimi praksami. Angushtadi-Shadanga-nyaso1 so na primer uporabljali za polaganje manter v roko na naslednji način:

  • palec: Hram angushtabhyam namah
  • kazalec: Hrim tarjanibhyam swaha
  • sredinec: Hrum madhyamabhyam vashat
  • prstanec: Hraim anamikabhyam vashat
  • mezinec: Hraum kanishthabhyam vaushat
  • dlan in hrbtna stran dlani: Hrah karatalaprishtabhyam phat

Na podoben način so polagali določene mantre na razne dele telesa pri Hridayi-Shadanga-nyasi.

Sedanja oblika yoga nidre, ki sem jo izdelal, omogoča ljudem, ki ne poznajo sanskrtskih manter, da pridobijo polne koristi tradicionalne nyase. Koristno jo lahko prakticirajo ljudje katere koli religije ali kulture. Sprva sem to prakso imenoval ‘jogijski spanec’, vendar sem se zdaj začel bolj zavedati velikanskih potencialov yoga nidre. Mislim, da yoga nidra ni nič drugega kot yoga nidra. Če mi rečete, naj prevedem yoga nidro v francoščino ali španščino, bom rekel ‘yoga nidra’. To je mednarodna praksa.

Eksperimenti z yoga nidro

Od izdelave prakse sem izvedel veliko poskusov, da bi te ideje potrdil. Najprej sem jo preizkušal na sebi in nato na raznih ljudeh. Uspel sem celo izvežbati psa alzačana. Pozneje sem eksperimentiral z nekaterimi svojimi učenci in mnogimi otroki ter jim, medtem ko so trdno spali, posredoval znanje, izkušnjo in navodila.

Eden mojih najzanimivejših eksperimentov je bil z majhnim dečkom, ki je prišel v ashram zaradi sannyase. Hotel sem ga poslati v šolo, vendar je to gladko odklonil. Bil je zelo poreden deček, absolutna opica. Po ves dan je lomil stvari, nadlegoval obiskovalce in povzročal nezgode. Končno je za ashram postal takšna odgovornost, da sem se odločil, da bom na njem poskusil yoga nidro.

Kakšne tri minute po tem, ko je zaspal, sem mu začel recitirati 15. poglavje Gite. Ko je nato zjutraj vstal, je moral prebrati to poglavje, kar je, seveda, počel brez misli. Čez en teden je bil sposoben na pamet recitirati celo poglavje. Ko je to uspelo, sem nadaljeval z drugimi teksti. Na ta način sem uspel, da se je, medtem ko je trdno spal, naučil Srimad Bhagawatama, Upanishad, biblije, korana, angleščine, hindija, sanskrta, vsega, kar sem znal.

Zdaj je deček star enaindvajset let in poslal sem ga v ZDA. Govori enajst jezikov, piše in predava v angleščini bolje od mene, pa vendar nikdar ni bil v šoli. Vse to, njegove študije in učenje, se je dogajalo v tistem dveletnem obdobju, ko sem mu dajal yoga nidro. Tega se niti ne spominja.

Kmalu po tem sem opravil še en eksperiment. Trideset ljudi je prakticiralo yoga nidro in kakšnih deset jih je glasno smrčalo. Takrat sem jim velel: “Ko rečem Hari Om Tat Sat, morate vstati.” To sem ponovil dvakrat. Ko se je yoga nidra končala, sem rekel “Hari Om Tat Sat”. Vsi so vstali, celo tisti, ki so ves čas smrčali. Vprašal sem jih, kako so se prebudili. Rekli so: “Nenadoma.” Niso slišali zadnjega Hari Om Tat Sat in niti sredine prakse, vendar so nekako še vedno sledili mojim navodilom. To je torej zelo pomemben dejavnik. To pomeni, da je vaš jaz buden in se zaveda celo takrat, ko spite.

Iz teh eksperimentov sem potegnil lastne sklepe. Najgloblji spanec morda sploh ni spanec. Ko ponoči globoko spite, imate morda več zavedanja, bolj potencialno, kot ga imate, ko ste v stanju dremanja. To pomeni, da se lahko, ko spite, naučite več kot takrat, ko ste budni. Na ta način uporabljamo yoga nidro za razvijanje uma.

Vtiskovanje v um

Kako se to zgodi? Odgovor je enostaven. Kadar je sproščenost popolna, je sprejemljivost večja. Kadar je zavest povezana z vsemi čuti, je sprejemljivost manjša. To je skrivnost yoga nidre. Zaradi procesa intelektualizacije se znanje, ki gre v možgane, v resnici tam ne vtisne. Vendar pa, ko malce odtegnete svoj um in vstopite v stanje, v katerem niti ne globoko spite niti niste popolnoma budni, takrat vsi vtisi, ki vstopijo v um, postanejo močni in tam ostanejo.

Obstajajo izrazite ravni uma. Nekatere so zelo trda orna zemlja, nekatere so zelo nežna orna zemlja. Zavestni um je podoben trdi orni zemlji, ker delujeta intelekt in logika. Intelekt je proces analiziranja stvari. Ne sprejema vsega, tudi odklanja. Globlja zavest pa ni takšna. Kakršen koli vtis posadite v podzavestni um, tega ni mogoče zavrniti. Rastel bo in sadovi bodo obogatili vsak vidik vašega življenja.

Zato ne skrbite, če med yoga nidro spite. Po drugi strani pa je to morda močnejše. Vendar pa si morate zapomniti: “Ne bom zaspal.” Ne smete poskušati zaspati. Poskušati morate ostati budni, kajti če spite, takrat to ni yoga nidra.

Predpostavimo, da si zavrtite magnetofonski trak, vendar greste spat in ničesar ne slišite. Nato morate, ko se zbudite, zjutraj spet zavrteti trak. Poslušajte to ponovitev z neposredno pozornostjo. To bo ustvarilo komunikacijo ali most med zavestjo in podzavestjo. Tako se učite jezikov. Na ta način se lahko učite česarkoli. Če imate določene navade, ki jih hočete premagati, morate najprej v podzavest vstaviti primerna semena ali sankalpe in jih nato v zavestnem stanju poslušati. To je zelo pomembna znanost jogijskega samo-predrugačenja za prihodnost.

Hipnajogijsko stanje

V yoga nidri je zavest v stanju med budnostjo in spancem, vendar ni predmet nobenega od teh dveh. V sodobni psihologiji so to imenovali ‘hipnagogično stanje’, vendar jaz to raje imenujem ‘hipnajogijsko stanje’. Najboljše pa je ime ‘yoga nidra’. V tem stanju je um izjemno dovzeten. Hitro se lahko naučimo jezikov in drugih predmetov. Sugestije, dane v tem času, uspešno odstranjujejo neželene navade in nagnjenja. Dejansko lahko yoga nidro uporabimo za usmerjanje uma, da doseže karkoli. To je skrivnost izjemnih dosežkov velikih jogijev in swamijev.

Praksa yoga nidre omogoča človeku, da od nezavednega uma sprejme intuicije. To stanje je studenec umetniškega in poetičnega navdiha. Je tudi izvor najustvarjalnejših znanstvenih odkritij. Iz tega stanja je Wolfgang von Goethe uporabljal navdihe in intuicije, da je reševal probleme, ki so se pojavili pri njegovem delu. V sanjah, ki so se pojavile v tem stanju, je Kekule spoznal krožno molekularno strukturo benzena, Nobelov nagrajenec Niels Bohr videl planetarno strukturo atoma in Einstein do svetlobne hitrosti pospešil svoje zavedanje v slavnih ‘miselnih eksperimentih’, ki so vodili v relativnostno teorijo.

Intuicije, ki jih človek sprejme v yoga nidri, mu omogočijo, da v sebi najde odgovore na vse probleme. Manifestirata se človekova prava narava in integriteta ter mu omogočita, da smiselno in mirno živi v katerem koli okolju. To je odprtje ‘tretjega očesa’, ki pelje zavest onstran pogojene osebnosti z njenimi napetostmi in kompleksi. Nič več emocionalno identificirano z umom in telesom je celotno človekovo bitje prežeto z božansko zavestjo.

V Tripura Rahasyi je zapisano: “Z mirnim umom torej spoznaj svojo pravo naravo, ki je čista, nedeljena zavest in leži v nemirnem umu, sestavljenem iz vsega vesolja v vseh njegovih različnostih. Spoznaj, z mirnim umom, stanje med spancem in budnostjo … To je pravi Jaz, prirojen, v katerem človek ni nič več v zmoti.”